REKLAMA


Dieťa v byte

Dieťa prichádza do rodiny ako bezbranný tvor, ktorý nie je schopný vyjadriť, čo potrebuje, ani čo mu prekáža. Záleží preto na dospelých, aby mu utvorili také prostredie, ktoré by mu umožnilo všestranný vývoj. Ani tu neexistuje univerzálny recept, pretože nenájdeme čo len dve domácnosti, ktoré by bolo rovnaké. Platia však isté všeobecné zásady. Najdôležitejšia z nich je, že dieťa má mať v byte svoj priestor.  Zo stiesnených bytových podmienok by, pochopiteľne, nebolo správne, keby sa všetci dospelí tiesnili, ale aby dieťa malo vlastnú izbu. Vo väčších bytoch je prirodzené, že deťom pripadne jedna izba. V najranejšom veku musí byť dieťa neustále pod dohľadom matky, to značí, že miesto, kde dieťa trávi väčšinu času, by malo byť situované tak, aby naň matka pri práci dovidela.

Dieťa v byte

 

 

Dieťa túži po zmenách, zväčša nevydrží dlhšie na jednom mieste.Ak má iba vyhradený kútik a izbu, odmieta byť ich väzňom. Vo veku, keď sa dieťa začne samo hrať a vyhľadávať si vlastné zábavy, začne obľubovať isté miesta, kde sa môže hrať bez dohľadu dospelých, kam si môže pozvať kamarátov a kde sa neobmedzujú jeho tvorivé schopnosti vrátane rozlievania farby, zamazanie stola a pod. Ak má dieťa svoje súkromie, môže sa už v rannom veku začať  s výchovou k poriadku. To, pravda, nezmenená, že byt dospelých by mal byť pre dieťa tabu. Dieťa je člen rodiny, a pohybuje sa preto – rovnako ako dospelí – tam, kde sa mu zapáči. Jeho obývanie bytu je však iné ako to naše. Pretože rozmery nábytku celkom nezodpovedajú rozmerom malého človeka a sú mu vzdialené i funkciou, nábytok dostáva často úplne iný obsah. Priestor pod stolovou doskou, prikrytou dlhým obrusom, stáva sa tajomnou jaskyňou a stolička obrátená hore nohami je lietadlom alebo automobilom. Koľké čaro poskytne chvíľka v zatvorenej skrini s hromadou rozličných škatúľ. Všetky tieto radovánky miznú v období, keď sa dieťa stane žiakom. Je to akýsi prvý, ale predsa len základný krok k dospelosti. I keď hra ešte niekoľko rokov zostane prejavom čisto detským, naliehavo sa objaví povinnosť a vážnou prácou. Z lietadiel sa stanú zrazu stoličky a pod pracovným stolom zostane málo miesta na jaskyňu. Stôl ktorý v interiéri stelesňuje povinnosť, slúži spočiatku len na písanie úloh a dieťa pri ňom nestrávi veľa času.Školák sa začne zaoberať neskôr vynálezmi, pokusmi, skúmaním rastlín a pod. Tieto činnosti sú neraz nepríjemné ostatným členom rodiny. Ideálne by bolo, keby sa dieťa mohlo s týmito činnosťami uchýliť mimo obytnej časti bytu. Bohužiaľ, niekedy táto možnosť neprichádza do úvahy, a preto je dôležité riešiť problém v rámci existujúcich možností. Ak dieťa nemá podmienky na svoj rozvoj a seba realizáciu, začnú ho odrádzať i drobné prekážky. Namiesto sústavnej činnosti, pri ktorej by sa dostalo do konfliktu z dospelou osobou, volí radšej nudu, zlenivie a začne byť ťarchou svojmu okoliu.

Treba však sa zamyslieť nad konkrétnym vybavením izby z hľadiska funkčného, zdravotného i psychologického.

Páči sa Vám článok?



Určite Vás bude zaujímať...